23.2.09

jan tschichold

Mannen med det jobbiga efternamnet, Jan Tschichold, det är först nu jag äntligen kommer ihåg hur det stavas. I alla fall... ska ju formge en typsnittsbok i designkursen och jag fick äran att göra en bok om det vackra typsnittet Sabon tecknat av just denna man, Tschichold. Så jag traskade iväg till biblioteket här i Borlänge och letade bland konstböckerna, fick med mig 4 böcker hem, tre med anknytning till gubben och sen en bok om tidskriftsdesign med, nu jäklar ska det läsas!

Sökte en sommarkurs idag med... Design i proffesion och teori, 15 hp vid textilhögskolan i Borås. Den innehöll lite allt möjligt, som t.ex. textil- och modedesign, arkitektur, industridesign. 60 platser finns det, jag hoppas en blir min!

Jag hoppar fram och tillbaka med mitt ex-jobb, nu är jag inne på att skriva något om designhistoria/konsthistoria (efter min dag på biblioteket). Jag har även varit inne på re-design av logga och grafisk profil åt en butik på kupolen som har en sådan ful logga så alla döda designers vänder sig i sina gravar, ja ja vi får väl se vart det slutar...


peace

Inga kommentarer: